ВРП не підтримує участь ДСА в здійсненні моніторингу земельних відносин

VRP1

 

 

 

Законопроектом № 7503 передбачається внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» шляхом доповнення переліку визначених законодавством повноважень Державної судової адміністрації України повноваженням щодо участі у проведенні моніторингу земельних відносин.

 

Суб’єкти законодавчої ініціативи у пояснювальній записці зазначають, що через законодавчу неврегульованість моніторингу земельних відносин реалізація пілотного проекту була ускладненою. Зокрема, мало місце несвоєчасне надання деякими міністерствами і відомствами інформації про стан земельних відносин або її надання за неуніфікованою формою.

 

Відповідно до пояснювальної записки метою законопроекту № 7503 є створення законодавчих основ для участі Державної судової адміністрації України у здійсненні постійного моніторингу земельних відносин в Україні, що, у свою чергу, сприятиме підвищенню рівня прозорості земельних відносин, формуванню обґрунтованої земельної політики держави та зниженню рівня корупції у земельній сфері.

 

Щодо суті запропонованої законопроектом № 7503 зміни Вища рада правосуддя зазначає наступне.

 

Ведення моніторингу земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища. Порядок проведення моніторингу земель встановлюється Кабінетом Міністрів України (частини п’ята, шоста статті 191 Земельного кодексу України).

 

Порядок реалізації пілотного проекту щодо проведення моніторингу земельних відносин, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23 серпня 2017 року № 639 (далі – Порядок), визначає моніторинг земельних відносин як систематичний збір, збереження, узагальнення та оприлюднення інформації про стан земельних відносин, яка надається суб’єктами інформаційної взаємодії згідно з рекомендованим переліком даних та показників, які подаються в процесі інформаційної взаємодії для проведення моніторингу. Організація проведення моніторингу здійснюється Мінагрополітики (пункт 7 Порядку). Відповідальними за проведення моніторингу є Держгеокадастр та його територіальні органи за участю суб’єктів інформаційної взаємодії (пункт 8 Порядку). Суб’єктами інформаційної взаємодії є органи місцевого самоврядування та органи державної влади (пункт 2 Порядку).

 

Визначені в пунктах 51–61 Порядку рекомендовані дані та показники, які подаються Державною судовою адміністрацією України у процесі інформаційної взаємодії для проведення моніторингу земельних відносин, є показниками звітності суддів, які обліковуються у відповідних формах звітності про розгляд апеляційними і місцевими судами судових справ і матеріалів, затверджених наказами Державної судової адміністрації України від 5 червня 2006 року № 55, від 20 червня 2013 року № 88.

 

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (частина друга статті 19 Конституції України).

 

Згідно із частиною першою статті 151 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» Державна судова адміністрація України є державним органом у системі правосуддя, який здійснює організаційне та фінансове забезпечення діяльності органів судової влади у межах повноважень, установлених законом.

 

Таким чином, доповнення частини першої статті 152 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» окремими нормами щодо участі Державної судової адміністрації України у проведенні моніторингу земельних відносин ВРП вважає недоцільним та таким, що суперечить покладеним на цей орган завданням.

 

Проблемні питання, наведенні у пояснювальній записці до законопроекту № 7503 можуть бути вирішені шляхом вжиття заходів із зміцнення виконавської дисципліни та внесення, за потреби, окремих змін до підзаконних нормативно-правових актів.

 

З огляду на викладене Вища рада правосуддя не підтримує законопроект № 7503 та вважає його прийняття недоцільним.