У слідчих суддів може розширитись коло повноважень

Статтею 11 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» визначено, що орган або особа, що ініціює проведення позапланової виїзної ревізії, подає до суду письмове обґрунтування підстав такої ревізії та дати її початку і закінчення, документи, які відповідно до частин п’ятої і сьомої цієї статті свідчать про виникнення підстав для проведення такої ревізії, а також на вимогу суду — інші відомості.
Статтею 78 Податкового Кодексу України передбачено, що документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності у тому числі судового рішення суду (слідчого судді) про призначення перевірки винесену ними відповідно до закону.
Але, під час звернення до суду з відповідним клопотанням, слідчі судді по різному вирішують зазначене питання у розрізі наявності або відсутності відповідних процесуальних повноважень слідчого судді вирішувати відповідні клопотання прокурора, слідчого.
Так наприклад у справі ухвалою від 14.07.2015 у справі 750/6636/15-к слідчий суддя Деснянського районного суду міста Чернігова на підставі ст. 11 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» задовольнив клопотання слідчого та надав дозвіл на проведення позапланової виїзної ревізії фінансово-господарської діяльності Чернігівського регіонального управління Державної спеціалізованої фінансової установи «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву».
Разом з тим, за іншим прикладом ухвалою від 14.09.2016 у справі 760/13039/16-к слідчий суддя Солом’янського районного суду міста Києва відмовив у наданні відповідного дозволу через те, що «положення КПК України не відносять до компетенції слідчого судді вирішення питання щодо надання дозволу на проведення перевірки, ст. 132 КПК України не передбачає такого заходу кримінального провадження, не регламентує порядок розгляду таких клопотань, обсяг доказування при розгляді такого клопотання, критерії, за якими слідчий суддя повинен визначати достатність підстав для надання дозволу на проведення перевірки. Положеннями КПК України не передбачено повноважень слідчого судді призначати перевірку».
Разом з тим Апеляційний суд м. Києва виніс рішення від 11.04.2017 у справі 757/11320/17-к відповідно до якого апеляційним судом у кримінальному проваджені була скасована ухвала Печерського районного суду м. Києва, якою задоволено клопотання прокурора про призначення позапланової документальної перевірки. Незважаючи на те, що ст. 309 КПК України не передбачено можливість оскарження ухвали про призначення позапланової перевірки, апеляційний суд розглянувши апеляційну скаргу по суті дійшов до наступних висновків: «вирішення слідчим суддею вказаних клопотань не охоплюється його повноваженнями, які мають реалізовуватися в спосіб, передбачений процесуальним законом, адже не відносяться ані до заходів забезпечення кримінального провадження, ані до слідчих дій, ані до негласних слідчих дій. Отже, КПК України не передбачає права слідчого, прокурора на звернення до слідчого судді з клопотанням про призначення (проведення) податкової перевірки, більше того, в КПК відсутня процесуальна процедура розгляду такого виду клопотань».
Крім того відповідно до Порядку взаємодії органів державної контрольно-ревізійної служби, органів прокуратури, внутрішніх справ, Служби безпеки України, правоохоронний орган у робочому порядку (усно) узгоджує орієнтовну дату початку ревізії із структурним підрозділом (або працівником) органу ДКРС, відповідальним за вирішення оперативних питань взаємодії. Але на практиці під час досудового розслідування орієнтовна дата проведення позапланової ревізії може визначатися у терміни, які перевищують 6 місяців з моменту відповідного звернення правоохоронного органу. Зазначені обставини не сприяють забезпеченню виконання вимог процесуального кодексу в частині забезпечення розумних строків процесуальних дій.
Таким чином наразі неврегульованість кримінального процесуального законодавства у цій частині становить перешкоди у досягненні завдань кримінального провадження під час досудового розслідування економічних, службових злочинів. З метою виправлення зазначених вище законодавчих недоліків підготовлено проект Закону України № 6482 «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України та інших законів України(щодо призначення позапланових ревізій, перевірок)».
Проектом пропонується внести зміни до Кримінального процесуального кодексу України та Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні».
Зокрема, змінами пропонується:
1. Доповнити частину другу статті 131 Кодексу, яка визначає види заходів забезпечення кримінального провадження, пунктом 10) призначення позапланової виїзної ревізії, позапланової перевірки.
2. Після глави 18 Кодексу додати главу 18-1 Призначення позапланової виїзної ревізії, позапланової перевірки із статтями 213-1 – 231-5, які визначають порядок розгляду і вирішення слідчим суддею клопотань про призначення ревізій, перевірок у кримінальному провадженні.
3. До статті 11 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» внести зміни, які законодавчо врегулюють питання узгодження дати початку позапланової виїзної ревізії.